Monday, June 2, 2008

Jangkaan kenaikan harga minyak.

Harga petrol dan diesel mungkin akan dinaikkan Ogos ini apabila Jawatankuasa Kabinet Menangani Inflasi melakukan penstrukturan semula skim subsidi bahan bakar itu. Walau bagaimanapun, kenaikan harga tidak akan menjejaskan pengguna berpendapatan rendah yang akan terus menikmati skim subsidi baru.

Harap-harapnya bukan sahaja Kerajaan menimbangkan masalah pengguna berpendapatan rendah, tetapi juga turut memikirkan kebajikan pengguna berpendapatan sederhana dan yang baru mula kerja. Jangan nanti, mereka yang muda-muda dan banyak komitmen termasuk yang hendak bayar hutang baru habis belajar sahaja menjadi golongan yang tidak diendahkan.

Cubalah fikirkan tentang mereka-mereka ini yang merupakan generasi pewaris sama ada untuk pelapis pengundi, mahu pun pelapis pemimpin. Apabila mereka ini diberi perhatian oleh Kerajaan, besar kemungkinan masa depan negara akan lebih gemilang. Kadang-kadang ada orang terlupa memikirkan golongan ini kerana asyik dengan orang yang berpendapatan rendah sahaja dan juga golongan 'high level'. Ini sama juga macam kesatuan sekerja tertentulah yang minta kenaikan yang besar untuk golongan jawatan rendah, bagi lebih kepada mereka dan kurangkan memberi kepada yang berjawatan tinggi. Habis tu, yang tengah-tengah macam mana ? Sebab itu kadang-kadang pegawai baru yang masuk kerja tidak dihormati sebagai seorang yang ada hak untuk membuat keputusan, 'eo' atau 'cc' pulak yang terlebih 'acting', pasal dah kerja lama. Gaji sikit lagi ada sama ooo ! Silap-silap libih lagi ! Pengaruh mereka yang terlebih 'acting' juga tidak boleh main-main, kerana mereka boleh memanipulasi staff lain. Kalau tak caya, pegilah mana-mana organisasi pun. Tanyalah semua pegawai yang baru beberapa tahun masuk kerja. Menidakkan mungkin tidak, mengiyakan mungkin terlebih.

No comments: