Thursday, April 17, 2008

Relevankah BN lagi.

Hanya selepas Pilihanraya ke-12, barulah timbul cakap-cakap berkenaan dengan kekuatan rakyat majoriti yang menginginkan satu perubahan drastik terhadap kepemimpinan negara. Walaupun sebelum itu hanyalah 'orang-orang blog' yang lebih peka tentang gelombang perubahan yang akan berlaku ketika itu, namun auranya tidak dapat dirasai oleh pemimpin yang seakan-akan leka tentang hati dan perasaan rakyat. Cerita tentang ekonomi negara serta harga barangan yang melambung naik bukan sahaja merisaukan orang-orang Cina, malah orang Melayu yang lebih terasa bahangnya kerana Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dibentuk masih belum dapat mencapai sasarannya iaitu 30 peratus kek kekayaan negara diiktiraf sebagai pemilikan Melayu.

Jadinya di sini, Kerajaan Barisan Nasional yang asalnya Kerajaan Perikatan dulu perlulah memikirkan semula satu bentuk kerjasama yang agak-agaknya berupaya untuk menguruskan negara dengan baik lagi. Walaupun, majoriti pengundian rakyat berkurangan dalam PRU-12 tempohari, Kerajaan BN masih mendapat mandat untuk menguruskan negara. Jadi, peluang yang masih diberi oleh rakyat menampakkan BN terus relevan.

Sungguhpun demikian, orang Melayu perlulah diberi hak yang sepatutnya kerana UMNO telah lebih mendapat kepercayaan pengundi, jangan lagi hanya kerana terpaksa menjaga kepentingan parti komponen lain, menggadaikan pula kepentingan orang Melayu. 'Give and Take' perlulah ada tempatnya.

No comments: