Monday, May 26, 2008

Pulau Batu Putih Pulau Putih Mata

Kekecohan yang timbul di Dewan Rakyat berkenaan dengan keputusan hak milik Pulau Batu Putih memang ada kebenarannya. Sungguhpun demikian, apalah ertinya sebuah kekecohan yang umpama 'suam-suam kuku' sahaja sekiranya tidak terus diambil iktibar oleh semua pihak. Perkataan yang lebih mudahnya, apalah ertinya kekecohan tanpa usaha yang sepatutnya dilaksanakan.

Justeru itu, kedaulatan persempadanan negara dalam segala segi perlulah diperhalusi, didaulatkan dan seterusnya diperkukuhkan kekuatan yang ada bagi kelangsungan generasi hari ini, dan untuk yang seterusnya.

Penjelasan yang dibuat oleh Menteri Besar Datuk Ghani Othman berkenaan Pulau Pisang yang terletak di luar perairan Pontian juga perlu dipandang berat. Walaupun tidak perlu risau akan kedaulatannya, tindakan bagi menguruskan pulau itu perlulah dibuat.

Sebuah rumah api yang diuruskan oleh Singapura di pulau itu sepatutnya diuruskan oleh pihak negara ini. Keperluan rumah api itu walaupun sekadar untuk laluan perkapalan, mestilah diperjelaskan agar tidak timbul isu di kemudian hari.

Rancangan membangunkan pulau tersebut perlulah dilaksanakan dengan segera. Pulau Pisang itu mempunyai potensi untuk dibangunkan sebagai aset negara.

No comments: