Thursday, May 8, 2008

Ketuanan Melayu Sebagai Asas Tradisi Kedaulatan Negara

Sedar atau tidak berapa hendak sedar agaknya ! Begitulah pandangan atau luahan serong ahli politik yang sengaja ingin terus mengulangi kesilapan lampau iaitu asyik mempersoalkan tentang Kesultanan Melayu, hak keistimewaan orang Melayu serta tentang permasalahan Bahasa Melayu.

Setiap individu di negara ini wajar mengamalkan konsep Malaysian Malaysia iaitu memelayukan setiap apa yang datang dari luar. Acuannya sama iaitu setiap budaya orang yang datang ke Malaysia wajiblah tahu memakai baju Melayu, mengamalkan cara hidup Melayu serta menghormati orang Melayu sebagai masyarakat yang menjadi tunjang di Bumi Malaysia.

Ini adalah fakta ! Jadinya, kejayaan 'Multiracial' di bumi Malaysia adalah kerana pengiktirafan golongan terdahulu yang memandang tinggi kontrak sosial dengan tidak mempertikaikan hak orang Melayu. 'Jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga'.

Tamadun Melayu itu bukannya bermula dari tahun 1957, tetapi melangkaui masa yang lebih jauh dari itu. Sistemnya sudah wujud berzaman lamanya dan orang luar ketika itu begitu menghormati apa sahaja perkara yang menjadi cara dan lambang hidup masyarakat Melayu.

Walaupun ini adalah kejayaan Malaysia melalui satu hubungan yang unik di peringkat kerjasama pelbagai kaum, tetapi hak-hak yang menjadi asas tetap tiada tolak ansurnya. Malah, kejayaan akan lebih gemilang lagi jika orang Melayu terus dihormati sejajar dengan tamadun mereka yang unggul.

No comments: